Vårt Grödby

Om Grödby

Det fanns fastigheterna Björkhagen och Anderslund och tre torp i området. Trollstalund, Petterslund och Fagerlund samt gårdarna Trollsta och Grödby.

Dessa fick ge några av vägarna sina namn och området döptes till Grödby. Områdes präglade under några år på 60-talet av nybyggaranda och många unga familjer flyttade hit.

År 1974 genomfördes den stora kommunsammanslagningen i Sverige då Sorunda, Ösmo och Nynäshamn bildade Nynäshamns kommun. Nynäshamns kommuns har en hemsida med mycket matnyttigt för dig som bor i kommunen. Se Kommunen Myndigheter. och kommun.

Konsum – en samlingsplats

En given samlingspunkt var Konsum som låg i den fastighet som nu är korvfabriken. Där fanns också en stor parkering/samlingsyta som nu är avstyckad till en fastighet.

Marken skänktes på 1920-talet av traktens bönder för att uppföra och driva en affär.

Många av oss som bosatte sig här på 60-och 70-talet saknade verkligen Konsum när den lades ner.

Fagervik skola

Skolan bestod på 60-talet av endast en byggnad med två skolsalar och en liten matsal. Ett par år var skolan stängd p g av brist på barn men öppnade igen när barnen födda 1969 började skolan 1976.

Barnen från Grödby fyllde då nästan en hel klass. Hela första året var de endast en klass men året därefter blev det en etta och en tvåa. I våningen ovanpå bodde en kvinna som varje dag hjälpte barnen över vägen.

År 1990 besökte kungaparet Fagervik skola.

Städdagarna

Föreningen har under många år genomfört gemensamma städdagar i grönområden, på lekplatsen och utefter vägarna. Trevliga tillfällen att både träffa grannar och ta ett ansvar för vårt område. Dessvärre är det bara ett fåtal som har haft möjlighet och intresse att träffas och hjälpa till.

Vi efterlyser förslag på aktivitet för att göra området trevligt att bo i.

Välkommen att höra av dig med frågor eller synpunkter!

Styrelsen

Grödby vägförening är en förening bildad för att sköta och underhålla vägar och grönområden inom Grödby tätort.

Vi skall tillsammans sköta och underhålla området så att det blir trivsamt att bo i, att vägarna är trafiksäkra och att våra grönområden hålls öppna och tillgängliga.

En vald styrelse organiserar arbetet.

Läs mer under fliken Sköta&Underhålla om vilka lagar och förordningar som styr föreningens arbete och hur arbetet i föreningen går till, om vårt ansvar och våra skyldigheter.

Vi har i närheten två bygdegårdar.

Sorunda Bygdegård där det anordnas auktioner, dans, utställningar, caféunderhållning, berättarkvällar mm. Lokalen hyrs ut till privata fester och det går också att hyra hem stolar och bord.

Västerby bygdegård, tidigare Västerby skola. Där ordnas olika marknader, yoga, pubkvällar mm. Lokalen går också att hyra.

I Västerby finns ett café, med catering, Sorundabagaren, där man kan köpa nybakat bröd.

Alla tre har hemsidor där alla aktiviteter presenteras.

Historia

Grödby ligger i Sorunda, i Nynäshamns kommun, i Sotholms härad i Stockholms län.

Sorunda har en lång historia, ett unikt kulturlandskap och många sevärdheter. Det finns bl.a många fornlämningar och runstenar.

www.sorunda.b.se får du veta mycket om Sorundas historia, forntid, sevärdheter, hembygdsförening och hembygdsvänner. Sorunda har också en tidskrift, ”Sorundabygd” där du kan hitta många intressanta artiklar.

Området kallades för Trollsta/Grödby på 40-och 50-talet av dem som växte upp här. Många far- och morföräldrar har gått i Fagervik skola och ytterligare en generation tillbaka i Västerby skola. Det fanns ett antal sommarstugor i området som numera alla är permanentbostäder.

På 60-talet började området byggas ut. Då behövdes ett namn och det blev Grödby Villaområde med en numrering på varje brevlådeställe.

Fastigheten Björkhagen såldes och styckades och en bättre märkning av fastigheterna behövdes. Nu fick vägarna namn.